Péče o matku a dítě
Péče o matku a dítě

Správné stravování během kojení

Je důležité, abyste se stále držela zásad stravování při kojení , které jste dodržovala již v těhotenství – strava má být pestrá a zdravá.

Aby se ve vašem těle tvořilo mléko, kterým nakrmíte hladové miminko, stojí to spoustu úsilí a energie – asi 500 kalorií denně. Zkuste tedy jíst trochu více, než je obvyklé. Pokud nejíte dostatečně, bude vaše tělo stále produkovat mléko dobré kvality, ale vy budete úplně bez energie. Může se tím také zpomalit regenerace po porodu.

Vaše strava během kojení – jezte dostatečně

Pokuste se dopřát si během dne dvě svačiny bohaté na energii a tři hlavní jídla. Zkusit můžete sendvič se šunkou nebo kuřetem, sýrový toast nebo sušené ovoce a oříšky (pokud ovšem nemáte v rodině výskyt alergie na arašídy). Dobrou volbou je i jogurt, cereálie nebo čerstvá polévka.

Potraviny bohaté na železo

Pokud zjistíte, že máte v těle nedostatek železa, můžete užívat potravinové doplňky s železem – ty vám skutečně pomohou zbavit se únavy. Můžete také svou stravu během kojení doplnit o potraviny bohaté na železo, jako je červené maso, cereálie obohacené o vitamíny a minerály, důkladně uvařený vaječný žloutek a zelená listová zelenina. Vitamin C pomáhá tělu vstřebat železo z vajec, zeleniny i cereálií, nezapomínejte tedy na potraviny, jako jsou brambory, citrusy, rajčata a papriky.

Potraviny, které je dobré jíst střídmě

Panuje názor, že některé potraviny mohou prostřednictvím mateřského mléka způsobovat dětem určité potíže. Patří sem plynatost, příznaky koliky nebo dokonce průjmy. Obvykle jsou na vině rajčata, příliš mnoho citrusové šťávy nebo citrusů, česnek a syrová cibule, zelí a kapusta, jahody, houby, perlivé nápoje, kořeněná jídla, čokoláda a všechny druhy bobů. Neměli byste je všechny z jídelníčku zcela vyřadit, stačí je jíst střídmě a vyloučit je pouze, pokud se domníváte, že miminku působí problémy.

Citlivost na mléčné produkty může někdy u miminka způsobit příznaky koliky. Pokud uvažujete o tom, že mléčné výrobky na nějakou dobu vynecháte, poraďte se nejprve s odborným zdravotníkem, abyste měla jistotu, že stále přijímáte základní živiny, které vy i dítě potřebujete.

Dalším dobrým tipem je zkusit se vyhnout přílišnému množství kofeinu v čaji, kávě, kole a dalších nealkoholických nápojích. Jinak se může stát, že bude miminko neklidné a nebude spát. 

Informace uvedené v těchto článcích mají pouze všeobecný charakter a nemohou nahrazovat odborné rady lékaře. Pokud máte vy, vaše rodina nebo vaše dítě vážné nebo dlouhodobé příznaky či obtíže nebo potřebujete radu lékaře, vyhledejte prosím odbornou lékařskou pomoc. Společnost Philips Avent neodpovídá za žádné škody, které mohou vzniknout v souvislosti s informacemi zde uvedenými.

Příbuzné výrobky

Související rady

Rady pro úspěšné kojení

Rady pro úspěšné kojení

Rady pro krmení z láhve

Rady pro krmení z láhve