1
Články

Co nejíst při kojení?

Maličký strávník je velmi citlivý. Některé potraviny, které dospělí lidé zvládnou bez větších komplikací strávit, mohou skrze mateřské mléko způsobit u miminka nadměrnou plynatost a následné bolesti bříška. Některé další složky potravy pak mohou způsobit zase jiné problémy. Jaké jsou tedy potraviny nevhodné při kojení? Co kojení a alkohol? A skutečně je kouření při kojení tak škodlivé?

Dvě zásady bezpečného kojení hned na začátek


Než se pustíme do toho, co nejíst při kojení, řekněme si dvě nejdůležitější zásady. Pokud se jimi budete řídit, a do toho ještě zapojíte svůj mateřský instinkt a selský rozum, je velmi nepravděpodobné, že byste svému pokladu jakkoliv ublížila.

 

1. zásada - Čím je menší, tím je citlivější


Po narození a v období prvních týdnů života se skutečně snažte dodržovat veškerá pravidla správného stravování při kojení. Odpusťte si proto jídla nadýmavá, kořeněná či jinak problematická. Asi v polovině druhého měsíce života vašeho malého uzlíčku štěstí zkuste do jídelníčku pomalu přidávat i potraviny, na které jste byla zvyklá a chutnají vám. Postupně zkoušejte, které potraviny vašemu děťátku vadí. Každý jsme jiný a i každé miminko je jiné. Takže to, co některému vadí, může jiné bez problémů přijmout.

 

2. zásada - Co škodí vám, škodí i děťátku

 

Je to takhle jednoduché. Každému člověku prospívá zdravá a pestrá strava, alkohol jen s mírou a nekuřáctví. U miminek to pak platí několikanásobně. Určitě proto dbejte na pestrý a zdravý jídelníček a zcela se vyhněte alkoholu a cigaretám. Občasná sklenka vína po nakojení dítěte se snad ještě dá omluvit, vášeň pro kouření je ale pro vaše miminko skutečně nebezpečná. I když je pro kuřačky velmi náročné nekouřit v období těhotenství a kojení, pro zdraví děťátka je to klíčové. Nikotin při kojení totiž způsobuje, že je laktace zpomalená, tedy je mléka méně. Navíc kouření ovlivňuje i chuť mléka a některá miminka dokonce odmítnou takové mateřské mléko pít. Děti kojené kuřačkami pak špatně prospívají.

Nevhodné potraviny a nápoje při kojení


Nic neplatí dogmaticky a jak už bylo zmíněno, mnoho potravin, o kterých se tvrdí, že při kojení vadí, vašemu miminku vůbec vadit nemusí. Než to však začnete zkoušet, tak v prvních týdnech života, kdy je miminko velmi citlivé, se některým potravinám skutečně vyhněte. 

 

Velmi aromatické chutě

Dostala jste chuť na citrusové plody, cizokrajné ořechy, koření, ostrá jídla či chuťově výrazné jahody? Tyto pochoutky si jednou zase dopřejete, ale při kojení se jim spíš vyhněte. Jedná se o časté alergeny a dráždivé potraviny, které by bříško miminka nemuselo přivítat s nadšením.

 

Potraviny a nápoje, co vás nabijí

Během období kojení bývá maminka často vyčerpaná. Logickým řešením se pak může zdát vypití šálku kávy a konzumace čokolády, protože obojí obsahuje kofein. I když energii zoufale potřebujete, kofein se při kojení nedoporučuje. Vše, co dostanete do těla, se po vypití mateřského mléka dostane i do krevního oběhu miminka. Kofein pak v malém tělíčku může způsobit neklid, který často vyústí až v nespavost. A když nebude spinkat miminko, tak se nevyspí ani maminka.

 

Sladké nepotřebujete, stačí sladké miminko 

Kojící maminka potřebuje hodně vápníku. Pokud jej v těle není dostatek ze stravy, tak se vápník bere z kostní zásoby maminky tak, aby děťátku v mléce nic nechybělo. Nedostatek vápníku se pak může u maminky projevit zhoršenou kvalitou vlasů a pleti, kazivostí zubů a také únavou. Pokud má k tomu maminka ještě ráda sladké, problém zhorší. Tělo totiž při zpracovávání cukru spotřebovává vápník. Z tohoto důvodu se kojícím maminkám nedoporučuje konzumace bílého cukru. Pokud si maminka bude chtít osladit život, pak doporučujeme ovoce, med, stévii, ale především pohled na sladké miminko. 

 

„Éčka“ neprospívají nikomu, natož těm nejmenším

Konzervanty a takzvaná „éčka“ nejsou vhodnou součástí stravy kojící ženy. U miminek totiž mohou způsobovat alergie a ekzémy. Kojícím maminkám se proto doporučuje konzumovat čerstvé potraviny a vyhnout se polotovarům.

 

„Éčka“ nevhodná pro ženy, které kojí:

 

  • glutamáty - E 620, E 621, E 622, E 623, E 624, E 625 

 

  • dusičnany a dusitany - E 249, E 250, E 251, E 252
  • syntetické antioxidanty - E 310, E 311, E 312 
  • umělá sladidla - E 951, E 962, E 953

 

Pozor! Způsobuje nafouklé a bolavé bříško

V prvních čtyřech měsících života miminka by se kojící žena měla vyhýbat potravinám, které nadýmají. Později, jakmile je děťátko větší, je maminka může zkusit postupně zařadit do svého jídelníčku. 

 

Jedná se především o čerstvé světlé pečivo, luštěniny, cibuli či kedlubny. Nadmuté a bolestivé bříško ale může malému pokladu způsobit také květák, kapusta, rajčata, pórek nebo hrášek.

Nebuďte na sebe příliš přísná


Občas máte den, kdy si dáte čokoládu, hamburger a kávu, kterou si vypijete s kamarádkou? Nezoufejte, váš malý drobeček bude v pořádku. I když jste maminka, jste také pořád jen člověk a občasné hřešení pak vede k dlouhodobé spokojenosti bez pocitů frustrace. A spokojená maminka, se kterou je legrace, to je přece sen každého děťátka!

 

Prosím berte na vědomí, že informace poskytnuté v těchto článcích jsou všeobecné rady a neměly by být zaměňovány s radami lékaře. Pokud vy, vaše miminko nebo někdo z vaší rodiny trpíte závažnými nebo dlouhotrvajícími symptomy, nebo potřebujete konkrétní radu od odborníka, tak se prosím obraťte na odbornou lékařskou péči. Philips AVENT není zodpovědný za žádné škody způsobené nakládáním s informacemi poskytnutými na těchto webových stránkách.

Doporučené produkty Philips Avent