1
Články

Problémy se spánkem

Spánkové vzorce dětí bývají obvykle proměnlivé, u batolat je ale běžné i to, že se spánkem bojují. Možná máte miminko, pro které je velmi těžké usnout, nebo se možná probouzí během noci. Existuje ale několik věcí, kterými mu můžete pomoci – můžete učit batole spát.

Jednoduché způsoby, jak dítě uklidnit

 
  • Vytvořte si jednoduchý a zaběhnutý řád před spaním, například krmení, koupání a potom postýlka
  • Dejte dítěti čas, aby se uklidnilo – nevracejte se hned do pokoje, když si dítě nechce lehnout. Nenechávejte však děti samotné tak dlouho, aby to pro ně znamenalo stres
  • Některé děti usínají lépe, když je večer v pokoji klid, jiné mají rády běžné zvuky domácnosti, neboť tak vědí, že jste nablízku
  • Než dítě uložíte, dopřejte mu čas na zklidnění
  • Pokud batole během noci stále vstává z postýlky, musíte vytrvat a vždy je zase uložit. Může to být zdlouhavé, ale dítě to časem pochopí

Noční buzení

 
  • Mějte na paměti, že každý má jinou potřebu spánku – někteří lidé potřebují osm i více hodin, jiným stačí pět nebo šest hodin
  • Pokud dítěti před spaním zpíváte, hladíte ho nebo houpete, může pro něj být obtížné, aby samo usnulo, když se v noci probudí
  • Když jdete v noci dítě uklidnit, ztlumte světlo a mluvte tiše

Příliš brzké vstávání

 
  • V dětském pokoji používejte silné závěsy nebo záclony, aby tam byla větší tma a nepronikalo tam ranní slunce
  • Dejte vašemu dítěti bezpečné hračky, kterými se ráno zabaví, než se zbytek rodiny probudí
  • Jestliže dítě ráno vstává přirozeně brzy, nezbývá vám než mít trpělivost
  • Až začne chodit do školky nebo školy, začne obvykle spávat déle

Důležitost spánku


První měsíce s novorozeným dítětem mohou být velmi únavné, je tedy důležité, aby měli rodiče možnost pořádně se vyspat.

 

V prvním roce života dítěte mohou novopečení rodiče přijít o 400 až 750 hodin spánku. Dobrá zpráva však je, že existuje několik věcí, kterými můžete pomoci všem zúčastněným, aby byli odpočatější.

 

Většina čerstvých rodičů si v prvních týdnech ráda nechává dítě blízko u sebe. Ideální je dětský košík nebo malá kolébka, protože se dají přenášet po domě a dítě může být tam, kde jste vy.

 

Doporučuje se, aby prvního půl roku spalo dítě v samostatné kolébce ve stejné místnosti jako rodiče. Po několika prvních týdnech už ale možná nebudete mít potřebu hlídat dítě tak úzkostlivě a usoudíte, že by mohlo spát v jiné místnosti. Je však velmi důležité, abyste zůstali v kontaktu, i když nejste spolu – a v tom vám může pomoci dobrá dětská chůvička.

 

Zůstaňte v kontaktu, i když zrovna nejste s dítětem

Dětské chůvičky umožňují dítě sledovat, i když zrovna nejste ve stejné místnosti. Řada chůviček Philips Avent se postará o klid rodičů. Nejenže se dozvíte, že vaše děťátko pláče, ale můžete na něj přes chůvičku i mluvit a uklidnit ho svým hlasem.

 

Chůvičky vás mohou také na dálku upozornit na teplotu a vlhkost v dětském pokoji. Spánek a odpočinek děťátka mohou velmi snadno narušit i ty nejmenší výkyvy ovzduší, protože děti si nedokáží efektivně regulovat vlastní tělesnou teplotu. S nejnovějšími chůvičkami DECT můžete odkudkoli v domě sledovat teplotu a vlhkost a kontrolovat, zda je prostředí v dětském pokoji pohodlné a zdravé.
 

Zavádění rituálu

Některé děti se ukládají k spánku hůře než jiné. Usínání často pomáhá stále stejný večerní rituál, například zatáhnutí závěsů, ukolébavka nebo uložení dítěte do spacího pytle místo pod peřinku. Často také pomůže šidítko. Děti mají silný sací reflex a pouhé sání je někdy dokáže přirozeně uklidnit.

 

Navoďte dítěti atmosféru usínání, ale povzbuzujte je k tomu, aby samotné usnutí zvládly samy – popřejte jim dobrou noc a potichu z místnosti odejděte. Pokud je to nutné, můžete se vrátit a uklidnit je, ale odejděte dříve, než úplně usne. Dítě si postupně zvykne na usínání o samotě. Děti, které dokáží usnout samy, téměř vždy dříve prospí celou noc, neboť dokážou usnout i v případě, že se v noci probudí. Většina dětí je ve věku šesti až sedmi měsíců schopná spát celou noc, tedy 10 až 12 hodin).

 

Vštípit dítěti dobré návyky ohledně spánku může zabrat dost času, ale vytrvejte a výsledky se brzy dostaví.

 

Prosím berte na vědomí, že informace poskytnuté v těchto článcích jsou všeobecné rady a neměly by být zaměňovány s radami lékaře. Pokud vy, vaše miminko nebo někdo z vaší rodiny trpíte závažnými nebo dlouhotrvajícími symptomy, nebo potřebujete konkrétní radu od odborníka, tak se prosím obraťte na odbornou lékařskou péči. Philips AVENT není zodpovědný za žádné škody způsobené nakládáním s informacemi poskytnutými na těchto webových stránkách.

Doporučené dětské chůvičky Philips Avent