Přestože vás to možná hned nenapadne, žárovky do světlometů jsou velmi přesné výrobky. Zatímco světlo běžné domácí žárovky se rozptýlí v poloměru pouhých několika metrů, žárovka do světlometu v kombinaci s reflektorem musí přesně přenést světlo na silnici do vzdálenosti mnohem větší než 50 metrů. Brzy zjistíte, proč hraje kvalita při výrobě tak důležitou roli a proč žárovky nízké kvality výrazně ovlivňují bezpečnost dopravy – a to dokonce v případě, že nesou označení E. Halogenové žárovky do světlometů jsou vyráběny a schvalovány podle zákonných požadavků (předpis ECE R37). Mezi specifikace patří přípustný světelný tok v lumenech, spotřeba elektřiny a samozřejmě rozměry, počínaje samotnou skleněnou žárovkou a konče paticí. Smyslem této specifikace je například zajistit, aby bylo možné každou schválenou žárovku H7 použít v každém světlometu, který je určený pro použití se žárovkou H7, a aby jejich spojení zajistilo požadovaný světelný paprsek.
Jak vypadá dobrá halogenová žárovka?
Požadavky vyplývající z předpisu ECE R37
Obrázek 1: Dobrá geometrie žárovky, s vláknem v přesném ohniskovém bodu světlometu Na obrázku je zjednodušené schéma cesty paprsku světlometu s parabolickým reflektorem. Paprsky jsou vysílány rovnoběžně pouze v případě, že se vlákno nachází přesně v ohniskovém bodu. Je samozřejmostí, že žárovky značkových výrobců jako Philips, kteří dodávají také originální vybavení, splňují přísné požadavky předpisu ECE R37 a interní specifikace těchto výrobců jsou často ještě přísnější. To vyžaduje vysoce přesné výrobní procesy a mimořádně náročné kontroly pro zajištění kvality. Srovnávací testy, které provádějí časopisy o automobilismu, opakovaně prokazují, že mnoho žárovek vyrobených pomocí levných výrobních technik tyto náročné standardy nesplňuje. Hlavní problém jsou chyby geometrie. Výsledkem je nepřesný světelný paprsek, zdaleka nedostačující dosah nebo oslnění (je vidět na dvou obrázcích s použitím parabolického reflektoru). Pokud je vlákno od reflektoru příliš daleko, světelný paprsek je příliš krátký; pokud je příliš blízko, vzniká oslnění.
Kromě toku je zvláště důležitá geometrie žárovky. V moderních světlometech nejrůznějších tvarů se světlo z vlákna zaměřuje na silnici pomocí různě zarovnaných odrazných prvků. Tento systém může správně fungovat pouze v případě, že je vlákno přesně na svém místě. Přípustná tolerance pro umístění vlákna v žárovce H7 je pouze 0,2 mm – vždy v poměru k seřizovacímu kroužku, na němž je žárovka ve světlometu usazená.
Jak od sebe rozeznat dobré a špatné žárovky
Obrázek 2: Špatná geometrie žárovky – vlákno mimo ohniskový bod, světelný paprsek příliš krátký
Obrázek 3: Špatná geometrie žárovky – vlákno mimo ohniskový bod, oslnění Tento typ žárovky má často zvláště silný nebo lesklý potah, a balení často slibuje extra vysokou teplotu barvy. Skutečnost, že světlo může být neúčinné nebo (v nejhorším případě) že žárovka může vytvořit nebezpečnou úroveň oslnění, v těchto případech bohužel nikoho příliš nezajímá. Pohled na světelný paprsek z ptačí perspektivy Rozdíly v paprsku světlometu jsou jasně patrné z ptačí perspektivy: je znát asymetrický rozptyl světla, které světlomet vrhá na barevnou silnici. Jde o velmi dobrý způsob, jak porovnat dosah světelného paprsku u různých žárovek.
Obrázek 4: Osvětlení silnice dobrou žárovkou standardu H7
Obrázek 5: Osvětlení silnice velmi špatnou žárovkou standardu H7 Na obrázku je příklad dobré žárovky standardu H7 v porovnání s velmi špatnou žárovkou. Špatná žárovka „deformuje“ světelný paprsek do té míry, že vůbec nelze rozpoznat charakteristický, asymetrický rozptyl světla. A co více, tento nedostatek není možné napravit seřízením světlometu. V tomto případě je rozdíl v dosahu na vnějším okraji silnice více než 50 metrů; v závažném případě by to neposkytlo dostatek času na správnou reakci. V porovnání se silnějším světlem žárovky X-tremeVision je rozdíl ještě patrnější. Proč mohou mít i špatné žárovky označení E? Ještě je tu problém: proč mohou mít i špatné žárovky označení E a přitom v testu dopadnou velmi špatně? Než je možné žárovku schválit, požaduje se od výrobce, aby vyzkoušel pět vzorků v testovací laboratoři a poté zažádal o schválení příslušného úřadu v členské zemi EU. Bohužel, je pak odpovědností výrobce zajistit, aby následná výroba stále dodávala výrobky, které se shodují s tím původně schváleným. To se označuje jako „soulad výroby“ a řada levných výrobců ho nedokáže správně dodržet. Abychom to shrnuli: pokud jde o díly ovlivňující bezpečnost, jako jsou automobilové žárovky, můžeme jen doporučit volbu výrobků od značkových výrobců, kteří dodávají také originální vybavení. Přinejmenším si polepšíte, co se týče obezřetnosti.
Možná máte také zájem o:
Průvodce pro nalezení správné žárovky
Nakupte automobilové výrobky Philips online nebo v prodejně, kterou máte poblíž
Sháníte pro svůj automobil vyměnitelné žárovky Philips?
Nejvyšší prioritou společnosti Philips je zajišťování maximální spokojenosti zákazníků, kteří kupují originální výrobky Philips.
Výměna žárovek ve světlometech vozidla Peugeot 308
Výměna žárovek ve světlometech vozidla Range Rover Evoque
Výměna žárovek ve světlometech vozidla Mini Cooper Countryman
Výměna žárovek ve světlometech vozidla Volkswagen Golf VII