Přestože existuje technologie osvětlení, jako je xenon a diody LED, většina aut na současných silnicích používá halogenová světla. Ve fóru se pravidelně objevují otázky ohledně lepších řešení osvětlení – existují však jednoduché a legální způsoby, jak vylepšit halogenové světlomety. Pouhá výměna žárovky, například za model H4 nebo H7 X-tremeVision, může vytvořit světelný paprsek až o 130 % jasnější a o 45 metrů delší. Tady krátce popíšeme, jak tyto žárovky fungují.
Světelný tok se měří v lumenech. Světelný tok je celkové množství světla, které žárovka vydává do všech směrů. Lux je naproti tomu intenzita světla, které skutečně dopadne na silnici. Ten rozdíl je důležitý, protože předpisy ECE přesně definují světelný tok pro jednotlivé typy žárovek a tolerance pro odchylky je jen velmi malá. Například podle předpisu ECE R37 musejí mít 12V žárovky H7 světelný tok 1 500 lm +/-10 %. Pokud má tedy na silnici dopadnout více světla, je nutné lépe a účinněji využít stávající množství světla.
Obrázek 1: Lumen a lux
Aby bylo možné osvětlit vlastní jízdní pruh řidiče dále dopředu, je svazek paprsku hlavního světlometu navržený pro pravostranný provoz na pravé straně delší. Tento asymetrický hlavní světlomet je také jasně vidět v bodě, kde se zvedá oddělovací linie, když má vozidlo před sebou světle zbarvenou zeď a má zapnuté hlavní světlomety. Je důležité, aby byla silnice ve vzdálenosti delší než 50 metrů co nejjasněji osvětlena: to řidičům umožní vidět objekty a nebezpečí s dostatečným předstihem, aby mohli správně zareagovat. K nejdůležitějším měřicím bodům patří: Hodnota FOM (účinnost) je nyní běžně přijímaným termínem pro měření kvality paprsku hlavního světlometu. Počítá se ze součtu intenzity světla ve všech bodech měření, přičemž bod na 75 metrech má dvojnásobnou váhu: Čím vyšší je hodnota FOM, tím je světlo lepší. Samozřejmě se předpokládá, že nad oddělovací linií nedochází k překročení maximálních přípustných hodnot osvětlení (hodnoty oslnění).
Obrázek 2: Asymetrický hlavní světlomet
Takové žárovky, jako je Philips X-tremeVision, z nichž na silnici svítí více světla, mají menší, avšak jasnější vlákno. Protože je svítivá plocha menší, celkové množství světla se příliš neliší. Světlomet však může světlo využít efektivněji a nasměrovat je do vzdáleného dosahu, který byl popsán výše. Výsledkem je vyšší hodnota FOM: až o 130 % větší jas a až o 45 metrů delší dosah. Pochopitelně to vždy do jisté míry závisí na používaném systému hlavních světlometů. Jasnější a více horké vlákno je také důvodem, proč mají tyto zvláště výkonné žárovky vždy kratší životnost než standardní žárovky. Společnost Philips používá pro všechny svoje žárovky speciální křemičité sklo, které je zvláště odolné proti tlaku. Zvláště vysoký tlak plnění plynem až 15 barů je alespoň částečnou kompenzaci za nevýhodu kratší životnosti. Hodnota 15 barů platí pro tlak v době, kdy je žárovka studená. Když je skleněná žárovka v provozu, je v ní tlak až třikrát větší.
Často slýcháme, že se nemáme dotýkat halogenových žárovek holýma rukama. Největší problém však nejsou tuky, které se mohou vypálit do skla a způsobit poškození – to by vyžadovalo ohromné znečištění. Mnohem horší je sebemenší množství nečistot, které se ve světlometech odpařují a ukládají se na citlivých zrcadlových plochách. To může způsobit relativně rychlý vznik nevzhledného nánosu, který v určitém okamžiku negativně ovlivní kvalitu osvětlení. Nejlepší je tedy vždy používat vhodné rukavice.