Ordinace dentální hygieny není jen o dentální hygieně. Kniha Psychosociální aspekty v ordinaci dentální hygienistiky se zabývá motivy pacienta, které určují oblast jeho zájmu o určité výkony dentální hygieny. Tyto motivy otevírají či uzavírají pomyslnou bránu k ochotě pacienta přijímat nové informace, k učení se novým dovednostem, ke spolupráci. Vytvářejí vzorce pacientova chování.
Chování pacienta má dopad na psychickou i fyzickou kondici dentální hygienistky. Chování pacienta může hygienistku motivovat a přinášet jí radost či uspokojení z práce. Na druhé straně ji mohou také vyčerpávat a vést k syndromu vyhoření.
Porozumění souvislostem mezi psychologickými, sociologickými a pocitově vznikajícími motivy, které přivádějí pacienta do ordinace dentální hygienistky, významně zvyšuje úspěšnost péče v oblasti orálního zdraví. Znalost motivů pomáhá chránit samotnou dentální hygienistku před syndromem vyhoření, neboť je jím jako pomáhající profese ohrožena.